MIĘDZYNARODOWA SZKOŁA HUMANISTYCZNA
EUROPY ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ
(MSH)
Nowe metodologie w badaniach i nauczaniu.
Międzynarodowa Szkoła Humanistyczna (MSH) została powołana
w 1996 r. z inicjatywy uczonych polskich i ukraińskich.
Celem MSH jest stworzenie sieci współpracujących instytucji, w tym także działających w Państwach Bałtyckich, Białorusi (w zależności od sytuacji politycznej), Bułgarii i innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Wyjątkowość MSH zasadza się na jej programie, który zawiera w sobie całość dziedzictwa kulturalnego regionu, ze szczególnym naciskiem położonym na tradycjach śródziemnomorskich jako źródle jego kultury. Dużą uwagę przykłada się także do stwarzania studentom możliwości uświadamia sobie ich własnej tożsamości w odniesieniu do etnicznych, religijnych i historycznych tradycji regionu.
Celem MSH jest popularyzowanie współczesnych teorii
i metodologii nauk humanistycznych oraz - przede wszystkim - wspieranie
nowej generacji badaczy w dziedzinach nauki, które w Europie Środkowej
i Wschodniej były niedoceniane (zwłaszcza w ZSRR) a są zasadnicze
dla odrodzenia się humanistyki. Oznacza to kształcenie specjalistów
w paleografii, technikach wydawniczych, archiwistyce, językach klasycznych,
hebrajskim, staroruskim itp. Zasadniczym celem jest stworzenie międzynarodowej
i interdyscyplinarnej wspólnoty, zdolnej do współpracy - i co za tym
idzie - wyeliminowanie próżni, którą mogłaby wypełnić ideologia prymitywnego
nacjonalizmu i etnocentrycznych złudzeń i klisz.
MSH jest jednym z niewielu międzynarodowych programów, adresowanych do humanistów i jedynym, który podkreśla tradycję śródziemnomorską w regionie. Prawo, ekonomia, business, zarządzanie oraz stosowane nauki społeczne zdominowały toki studiów, wspierane w regionie przez instytucje europejskie. Tymczasem humanistyka pozostaje szczególnie ważna ze względu na potrzebę konsolidacji wspólnot intelektualnych, które przewodziłyby społeczeństwu obywatelskiemu. Te właśnie wspólnoty odgrywają szczególnie ważną rolę w promowaniu tradycji i rozwijaniu pamięci historycznej, kształtujących opinię publiczną w krajach regionu.
Rola intelektualistów w tej części Europy winna zostać na nowo doceniona poprzez młodych ludzi, których humanistyczne wykształcenie jak dotychczas było niedoceniane. W społeczeństwie obywatelskim trudno jest przecenić wartość edukacji liberalnej, adresowanej to różnych, wieloetnicznych i wielonarodowych wspólnot. Członkowie tych wspólnot, powracając do swych macierzystych krajów, obejmą zbiegiem czasu profesorskie katedry, będą dyrektorami bibliotek, archiwów, muzeów, będą pracować w środkach masowego przekazu i uczestniczyć w życiu publicznym.
MSH chce wspierać i monitorować rozwój ten rodzaj
edukacji liberalnej w regionie Europy Środkowej i wschodniej.
Słuchacze
Początkowo Szkoła została zorganizowana z myślą
głównie o młodych pracownikach naukowych, w tym doktorantach, oraz
osobach pracujących nad rozprawami habilitacyjnymi. Uczestnicy byli
rekrutowani w drodze konkursu z grona kandydatów ze wszystkich krajów
Europy Środkowej i Wschodniej. Obecnie rekrutacja obejmuje następujących
kandydatów:
• młodych badaczy z uniwersytetów i akademii nauk, którzy
prowadza zajęcia dydaktyczne bądź też odbywają staże dydaktyczne
• badaczy z archiwów i bibliotek, którzy współpracują
z uczelniami i prowadzą zajęcia dydaktyczne
• badaczy z USA i Europy Zachodniej, specjalizujących
się w tematyce dotyczącej Europy Środkowej i wschodniej
• studentów 4-ego i 5-ego roku studiów tych uczelni,
które zaliczą zajęcia MSH do własnego toku studiów
• studentów młodszych lat na specjalna prośbę rektora
(jest to uzależnione od trwających reform programu studiów - kierunki
humanistyczne - w danej uczelni)
Do podstawowych założeń MSH należy zasada indywidualnego
kreowania interdyscyplinarnego toku studiów, odbywanych pod kierunkiem
opiekuna naukowego - tutora (każdy ze studentów MSH studiuje pod
opieką wybranego przez siebie tutora - wybitnego specjalisty). Zakłada
się, że studenci MSH będą łączyć naukę z aktywnym uczestnictwem w
grupach badawczych.
Grono wykładowców MSH tworzą najwybitniejsi specjaliści z uniwersytetów i akademii współtworzących Szkołę oraz zaproszeni profesorowie z Europy Zachodniej i USA.
Instytucja - organizator
Ośrodek Badań nad Tradycją Antyczną w Polsce i Europie
Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego (OBTA UW) oraz (od
1999) Fundacja "Instytut Artes Liberales"
Instytucje - współorganizatorzy
Uniwersytet Lwowski im. I. Franki, Ukraiński Uniwersytet
Katolicki (dawniej Akademia Teologiczna we Lwowie), Uniwersytet Narodowy
"Akademia Kijowsko-Mohylańska, Białoruski Uniwersytet Państwowy w
Mińsku, The European Humanities University w Mińsku, Uniwersytet im.
Janki Kupały w Grodnie, Uniwersytet Witolda Wielkiego w Kownie, Uniwersyet
im. Paisija Hilendarskiego w Płowdiwie, Uniwersyet Czarnogóry w Podgoricy,
Uniwersyet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet w Białymstoku, Instytut
Historii Litwy w Wilnie, ‘Smolny College’ w Petersburgu, Instytut
Ukrainoznawstwa im. I. Krypiakiewicza NAN Ukrainy, Ukrainian Research
Institute Uniwersytetu Harvarda, Międzynarodowe Centrum Kultury w
Krakowie.
Instytucje współdziałające
Instytuty Polskiej Akademii Nauk (Instytut Języka Polskiego,
Instytut Badań Literackich), Instytuty Ukraińskiej Akademii Nauk,
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych
w Warszawie, Uniwersytet Wrocławski, Katolicki Uniwersytet Lubelski,
Centralne Archiwum Historyczne w Kijowie i we Lwowie, Lwowska Biblioteka
Naukowa im. W. Stefanyka NAN Ukrainy, Państwowy Uniwersytet Podkarpacki
w Iwano-Frankiwsku i inn.
Program MSH został opracowany przez Prof. Jerzego Axera
(Prezydenta Fundacji "Instytut Artes Liberales") w porozumieniu z
ukraińskimi naukowcami z USA (Prof. Roman Szporluk, prof. Ihor Ševčenko
i inni.) oraz przedstawicielami Uniwersytetu Narodowego "Akademia Kijowsko-Mohylańska".
Za część ukraińską Programu (uzupełnianie i koordynacja) odpowiadają
prof. Jaroslav Isaevych (Narodowa Akademia Nauk Ukrainy), Prof. Natalia
Jakovenko (Uniwersytet Narodowy "Akademia Kijowsko-Mohylańska", OBTA
UW) oraz Dr Aleksandra Hnatiuk. Prof. Elżbieta Smułkowa (OBTA UW oraz
Uniwersytet w Białymstoku) oraz Prof. Anatoly Mikhailov (The European
Humanities University w Mińsku) uczestniczyli w opracowywaniu białoruskiej
części Programu.
Prof. Jerzy Axer (Dyrektor OBTA UW), Prof. Ivan Vakarchuk
(Rektor Uniwersytetu Lwowskiego), Ks. Prof. Boris Gudziak (Rektor
Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego
we Lwowie) oraz Prof. Natalia Jakovenko (Uniwersytet Narodowy
"Akademia Kijowsko-Mohylańska", OBTA UW) tworzą Zarząd MSH, w którym
stale uczestniczą Prof. Anatoly Mikhailov (The European Humanities
University w Mińsku), Porf. Juratė Kiaupienė (Uniwersytet Witolda
Wielkiego w Kownie), a od 2001 także Prof. Ludmila Rychkova (Prorektor
Uniwersytetu Grodzieńskiego). Radę Wykonawczą MSH tworzą dyrektorzy:
Prof. Jerzy Axer - dyrektor programowy oraz Dr Robert A. Sucharski
- dyrektor wykonawczy - z Radą stale współpracuje Prof. Janusz Rieger.
Historia i dzień dzisiejszy
szkoły
1996 - Program Pilotażowy (Lwów - Warszawa)
Zasadniczym celem pierwszej części programu było
nawiązanie kontaktów, zebranie wykładowców oraz przetrenowanie elementów
programu dydaktycznego. Sesje szkoły zorganizowano we Lwowie i Warszawie
(4 tygodnie na Ukrainie i 9 tygodni w Polsce); w sesjach uczestniczyło
75 słuchaczy. Połowa uczestników przyjechała z Ukrainy, pozostali byli
z Polski, Białorusi, Mołdawii i Bułgarii. Program pilotażowy służył przetestowaniu
sesji MSH (typ A - długotrwała sesja 6-8 tygodni). W trakcie sesji wykładali
profesorowie z Polski (30 osób), krajów powstałych po rozpadzie ZSRR 13
osób), USA, Włoch i Niemiec (razem 5 osób). W trakcie sesji można było
uczestniczyć w 10 interdyscyplinarnych seminariach oraz 5 tygodniowych
seminariach, poświęconych jednemu zagadnieniu. Tematyka była poświęcona
historii, antropologii, wiedzy o kulturze oraz etnografii. Dodatkowo, Program
zawierał w sobie kursy nauk pomocniczych oraz lektoraty języków klasycznych.
Program był wspierany przez Fundację Batorego.
1997 - Program Modelowy (Lwów - Warszawa)
Celem było wypracowanie i przetestowanie całościowej oferty
programowej MSH, ustalenie zasad współpracy międzynarodowej i wypracowanie
ram programowych sesji różnych typów (A, B, C, D, E) po to, aby można
było opracowanie długotrwałe cykle studiów i reguły rozwoju.
Na tę część Programu złożyło się 7 sesji, organizowanych
we Lwowie, Iwanofrankowsku, Warszawie, Krakowie, Kijowie i ponownie
w Warszawie (razem 18 tygodni), w których uczestniczyli studenci z Ukrainy,
Białorusi, Polski, Rosji, Bułgarii i Litwy (razem 250 osób).
W głównej sesji warszawskiej wzięło udział 61 studentów,
otrzymujących stypendia (80% z ich grona pochodziło spoza Polski)
oraz grupa wolnych słuchaczy. Oferta programowa zawierała w sobie:
opiekę tutora, 6 jednoczesnych jednotematycznych seminariów, poświęconych
metodologii i 6 równoległych warsztatów, lektoraty języków klasycznych,
kursy nauk pomocniczych, historii, kursy komputerowe. Zasadnicza tematyka
seminariów było poświęcona: filologii, historii, językoznawstwu, etnografii,
tradycji klasycznej (historii myśli) i historii sztuki.
26 profesorów sprawowała opiekę tutorialną, a w sesjach
wykładało 30 osób z Polski (badacze z Uniwersytetu warszawskiego,
Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego i Polskie
Akademii Nauk) oraz 12 osób z Ukrainy, Białorusi, Litwy i USA.
Letnia Szkoła krakowsko-lwowska miała miejsce we wrześniu
1999. Uczestniczyło w niej 32 studentów z Ukrainy, Białorusi i Polski.
Podstawowy problem stanowiła kwestia tożsamości miast: Krakowa i Lwowa.
Odpowiedzi na pytanie szukano przy pomocy metodologii różnych nauk (historii
sztuki, socjologii, etnografii, badań literackich i religioznawstwa).
Program był wspierany przez Fundację Batorego.
1999 - 2004 Program Pięcioletni
Podstawowa forma kształcenia w tej części Programu są grupy seminaryjne,
które pracują pod kontrola wybitnych specjalistów. Jesienią 1999 4 grupy
seminaryjne spotkały się podczas sesji w Warszawie. Wiosną/latem 2000 dwie
sesje zostały zorganizowane: maj/czerwiec w Warszawie (5 grup seminaryjnych)
a w lipcu we Lwowie. Kolejny etap 5-letniego Programu rozpoczął się we wrześniu
2002 od sesji organizowanej w Warszawie i objazdu w regionie Bieszczadów
(granica ukraińsko-polska). Kolejna, miesięczna sesja, odbyła się w Warszawie
(listopad/grudzień 2000), jej tematyką były problemy przekładu, teorii literatury,
tradycji klasycznej i teatrologii.
Zima i wiosną 2001 (styczeń/luty/marzec) zorganizowano dwie sesje: pierwsza
(styczeń/luty) dotyczyła prawa i historii dawnej, druga poświęcona była
historii najnowszej i językoznawstwu.
Wiosną 2001 (kwiecień/maj/czerwiec) zorganizowano dwie sesje: pierwsza
(Lwów i okolice) poświęcona była historii Kościoła Grecko-Katolickiego na
Ukrainie w czasach komunizmu, gdy Kościół był prześladowany, druga natomiast
(maj/czerwiec - Warszawa/Lwów) zajmowała się obecnym stanem studiów bizantynologicznych
w Polsce oraz dziedzictwu kultury bizantyńskiej na Ukrainie.
Jesienią 2001 (wrzesień/październik/listopad/grudzień) zorganizowaliśmy
sześć sesji: pierwsza (Warszawa) poświęcona była dziedzictwu prawa rzymskiego
(jest to osobny moduł MSH), druga (Warszawa) - filozofia nauki - była kontynuacją
wcześniejszej odbytej rok wcześniej we Lwowie, trzecia (Orońsko/Warszawa)
rozpatrywała dziedzictwo sztuki i kultury klasycznej we współczesnej sztuce
regionu, czwarta (Warszawa/Lublin) była poświęcona językoznawstwu kognitywnemu,
tematyką piątej (Warszawa/Perkoz) było wykształcenie ogólne, a szóstej filologia
klasyczna. Sesja klasyczna podkreślała współprace Uniwersytetu warszawskiego
z Uniwersytetami: Grodzieńskim i Lwowskim.
Zima/wiosną 2002 zorganizowano pięć sesji: pierwsza (Warszawa) poświęcona
była historii i teorii teatru, druga (Warszawa) źródłom narracyjnym do historii
I Rzeczypospolitej, trzecia (Lublin) dialogowi pomiędzy wyznaniami i religiami,
tematyką czwartej (Warszawa) było językoznawstwo historyczne i porównawcze,
a piątej pamięć żydowskiego sztetł w Europie Środkowej i wschodniej.
Latem 2002 (maj/czerwiec/lipiec) zorganizowano dwie sesje, z których pierwsza
poświęcona była zagadnieniom przekładu w językach słowiańskich (ukraiński,
białoruski, rosyjski i polski), a druga rozwoju regionalnemu.
Latem/jesienią 2002 (lipiec/sierpień/wrzesień) zorganizowano pięć sesji:
pierwsza (Przemyśl) poświęcona była psychologii społecznej, druga (Grodno-Warszawa)
rozpatrywała problematykę pogranicza litewsko-białorusko-polskiego, będąc
kontynuacją sesji wcześniejszych, tematykę trzeciej (Warszawa), którą również
była kontynuacją, stanowiło dziedzictwo prawa rzymskiego (jest to specjalny
moduł MSH), czwarta (Warszawa-Gdańsk-Stężyca) była poświęcona tożsamości
małych narodów i grup etnicznych na przykładzie Kaszubów, piąta (Warszawa)
z kolei metodologii badań w zakresie filologii klasycznej. Ta sesja również
stanowiła kontynuację i podkreślała współpracę z Uniwersytetem Grodzieńskim
(Białoruś) i Lwowskim (Ukraina).
Jesienią/zimą 2002/2003 (październik/listopad/grudzień/styczeń) zorganizowano
sześć sesji: pierwsza (Lwów) – kontynuacja wcześniejszych - poświęcona była
filozofii nauki, druga (Cieszyn), organizowana razem ze „szkołą” Akademii
»Artes Liberales«, na przykładzie Śląska rozpatrywała problematykę tożsamości
narodowej w wielokulturowym środowisku, tematykę trzeciej (Warszawa), którą
również była kontynuacją, stanowiło „Translatorium” – warsztaty przekładu
w ramach języków słowiańskich, czwarta (Warszawa) była poświęcona zagadnieniom
edukacyjno-wychowawczym, rozpatrywanym z punktu widzenia założeń edukacji
liberalnej i doświadczeń Programu „Prometeusz”, piąta z kolei (Warszawa)
stanowiła kontynuację cyklu „Białoruś i Pogranicza”, a szósta (Warszawa)
rozpatrywała zagadnienia językoznawcze.
Zimą/wiosną 2003 (luty/marzec/kwiecień) zorganizowano cztery sesje, które
stanowiły kontynuacje wcześniejszych: pierwsza (Warszawa) poświęcona była
dawnej historii i składała się z dwu modułów, z których pierwszy rozpatrywał
problematykę edukacji i wychowanej w dawnej Rzeczypospolitej, a drugi –
źródła do Rusi Kijowskiej, tematyką sesji drugiej (Warszawa) były teoria
i historia teatru, sesja trzecia (Poznań/Gniezno), organizowana razem ze
„szkołą” Akademii »Artes Liberales«, rozpatrywała mity początku w różnych
kultury ludzkiej, czwarta (Warszawa) była poświęcona problematyce tożsamości
małych narodów i grup etnicznych na przykładzie Tatarów.
Latem/jesienią 2003 (lipiec/sierpień/wrzesień) zorganizowano trzy sesje. Pierwsza ("Polski język, kultura i
literatura" w Cieszynie) była przeznaczona wyłącznie dla studentów MISH we Lwowie, druga (dwa moduły: w Warszawie
i Lwowie) stanowiła kontynuację sesji poświęconej filologii klasycznej, a trzecia to była kolejna edycja
"Międzynarodowej Szkoły Prawa Rzymskiego"
Jesienią/zimą 2003 (październik/listopad/grudzień) zorganizowano sześć sesji. Pierwsza (w Kazimierzu i
Warszawie) była poświęcona retoryce, druga (dwa moduły: w Warszawie i Kiejdanach) badała wpływ
piśmiennictwa Sienkiewicza na tożsamość narodową, trzecia (w Mińsku) była prezentacja kultury,
literatury i języka białoruskiego, czwarta (w Warszawie) stanowiła kontynuację sesji poświęconej
dziedzictwu kultury żydowskiej, piąta (Warszawa) była kolejną edycją seminarium lwowsko-warszawskiego
"Filozofia Nauki", a szósta (Warszawa), łączona ze szkoła Akademii "Artes Liberales" była poświęcona
problematyce tożsamości.
Zimą/wiosną 2004 (styczeń/luty/marzec) zorganizowano trzy sesje. Pierwsza (w Warszawie) była poświęcona językoznawstwu,
druga (także w Warszawie) dziedzictwu antyku i recepcji tradycji klasycznej, a trzecia ( we Wrocławiu), połączona ze szkołą
Akademii "Artes Liberales", była poświęcona problematyce tożsamości miasta.
Wiosną/latem 2004 (kwiecień/maj/czerwiec/lipiec) zorganizowano sześć sesji. Pierwsza (w Warszawie) była poświęcona
dialektologii, druga (również w Warszawie) tragediom Szekspira, trzecia (we Wrocławiu) Wrocławiowi jako europejskiej
metropolii, czwarta (w Warszawie) - kontynuacja wcześniejszych - filologii klasycznej, piąta (we Lwowie) - kontynuacja
wcześniejszych - problematyce przekładu, a szósta - także kontynuacja (w Warszawie i Horkach k. Mohylewa) problematyce
białoruskiego pogranicza.
Sesje w latach 1999/2004 organizowano we Lwowie, Warszawie (Orońsku, Perkozie, Stężycy, Miętnem), Mińsku, Grodnie, Mozyrzu,
Białymstoku, Lublinie, Cieszynie, Poznaniu i Gnieźnie, Kazimierzu, Kiejdanach, Wrocławiu I Horkach k. Mohylewa - brało w
nich udział 1515 uczestników. Prawie połowa z ich grona przyjechała z Ukrainy (749 osób), inni pochodzili z Polski (380
osoby), Białorusi (268), Rosji (67), Litwy (26), Czech (7), Niemiec (4), Słowacji (3), Bułgarii (2), Czarnogóry (2),
Chorwacji (2), Węgier (2), Mołdawii (1), USA (1) i Rumunii (1).
Na Program złożyło się 8494 godzin dydaktycznych, z których studenci budowali sobie tok studiów podczas sesji. Zajęcia
prowadziło 1200 wykładowców (liczonych osobno dla każdej sesji, co oznacza, że jedna osoba mogła wykładać na więcej niż
jednej sesji) z wielu krajów: Polska - 791, Ukraina - 195, Białoruś - 103, Rosja - 30, Litwa - 19, Włochy - 18, USA - 17,
Niemcy - 10, Czechy 3, Bułgaria - 2, Holandia - 2, RPA - 2, Szwecja - 2, Węgry - 2, Francja -1, Kanada- 1, Zjednoczone
Królestwo - 1 oraz Izrael -1.
Czas i miejsce odbywanych sesji (podsumowanie):
Program pilotażowy
5.07 - 4.08.1996
Sesja lwowska
30.09 - 7.12.1996
Sesja warszawska
Program Modelowy
25.08 - 31.08.1997
sesja lwowska "Tradycja grecko-bizantyjska
w kulturach słowiańskich"
31.08 - 5.09.1997
sesja w Iwano-Frankiwsku i Mikuliczynie
"Chłopstwo i powstanie nowoczesnego narodu"
20.01 - 5.04.1998
sesja warszawska
27.09 - 8.10.1998
sesja
w Krakowie "Galicja - mała ojczyzna. Czyja i gdzie?"
15.03 - 27.03.1999
Warszawa "Warsztaty Bracławskie: Ethnic-Cultural
Polish-Belorussian-Lithuanian Borderland"
11.05 - 21.05.1999
sesja
w Kijowie "Kijów w dziejach i kulturze ukraińskiej"
5.09 - 15.09.1999
krakowsko-lwowska
szkoła letnia"Galicja II: "Lwów i Kraków w cywilizacji europejskiej"
Program 5-letni
27.10 - 11.11.1999
sesja w Warszawie (4 seminaria:
językoznawcze
, klasyczne
, translatorskie
, historyczne
)
4.05 - 21.06.2000
sesja w Warszawie (
5 seminariów
)
5.06 - 12.06.2000
sesja we Lwowie "Filozofia Nauki"
19.09 - 30.09.2000
"Stosunki polsko-ukraińskie
w XX wieku"
sesja w Warszawie + wycieczka w Bieszczady - zorganizowana przy
współpracy Instytutu Społecznych Nauk Stosowanych (ISNS UW). Sesja
była poświęcona Ukraińcom na dzisiejszych ziemiach południowo-wschodniej
Rzeczypospolitej między pierwszą i drugą wojną światową oraz problematyce
pogranicza.
12.11 - 7.12.2000
Sesja główna w Warszawie obejmująca
seminaria: translatorskie:
"Europa. Wschód - Zachód. Dialog i konfrontacja. Nowoczesność
i tradycja. Tożsamość i akulturacja."
, językoznawcze: "Teoria literatury, poetyki i retoryki",
klasyczne: "Tradycja klasyczna - modele i wzory", "Teatr i dramat"
14.01 - 18.02.2001
sesja w Warszawie: "Prawo w Europie
Środkowo-wschodniej", "Akta nuncjatury - problemy edytorskie i analiza
krytyczna", "Parlamentaryzm szlachecki"
19.02 - 11.03.2001
sesja w Warszawie obejmująca seminaria:
historyczne ("Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego w
Europie Środkowej i Wschodniej") i językoznawcze ("Semantyka
i tekst oraz język mniejszości").
22.04 -29.04.2001
sesja we Lwowie: historia kościoła greko-katolickiego "Kościół
w katakumbach"
15.05 - 9.06.2001
sesja w Warszawie (15.05-01.06) i Lwowie
(02.06-09.06): Sesja Bizancjum i studia bizantologiczne.
17.06-29.06.2001
sesja w Białymstoku: "Pogranicze polsko-białorusko-litewskie"
15.07-29.07.2001
sesja w Warszawie: Retoryka Transformacji
12.09-24.09.2001
sesja w Warszawie: "Szkoła Prawa Rzymskiego"
(problemy dziedzictwa prawa rzymskiego w regionie)
20.09-30.09.2001
druga sesja "Filozofia Nauki" -
Warszawa i Lwów
02.10-05.10.2001 (Orońsko)
08.10-13.10.2001 (Warszawa)sesja Orońsko-Warszawa:
"Pierwiastki antyczne w kulturze artystycznej Europy Środkowo-Wschodniej
na przełomie XX-XXI w."
4-23.11.2001
sesja w Warszawie: "Językowy obraz
świata..." (językoznawstwo)
12.11-09.12.2001
sesja w Warszawie: "Antyk i tradycja
klasyczna"
11-23.02.2002
Sesja teatrologiczna w Warszawie - "Historia i teoria teatru"
20.02-7.03.2002
"Dialog religii i wyznań". Sesja w Lublinie poświęcona historii
miedzyreliginych i międzywyznaniowych stosunków w historii Polski i Europy oraz dialogowi ekumenicznemu we współczesnym państwie.
17.02-26.03.2002
sesja historyczna
w Warszawie "Rzeczpospolita XVI-XVIII w. - źródła narracyjne"
8.04-27.04.2002
sesja w Warszawie: "Świat
zaginionych miasteczek żydowskich"
Kierownik Sesji Prof. Stepniewska-Holzer
7.04-25.04.2002
sesja w Warszawie: "Problemy
gramatyki historycznej i porównawczej"
Kierownik Sesji Prof. Janusz Rieger
27.05-14.06.2002
sesja translatorska w Warszawie:
Sekcje: ukraiński-polski, białoruski-polski,
rosyjski-polski, angielski- języki słowiańskie, łacina-języki słowiańskie.
Kierownik sesji: Dr Aleksandra Hnatiuk
23.06-6.07.2002
sesja w Warszawie: Rozwój
regionalny
Kierownik Sesji: Prof. Grzegorz Gorzelak
1-15.08.2002
Rozumienie zjawisk społecznych, Przemyśl
Kierownik sesji: dr hab. Tytus Sosnowski, dr hab. Maria
Lewicka
24.08-16.09.2002
Pogranicze
polsko-białoruskie, Grodno-Warszawa
Kierownik sesji: Prof. dr hab. Elżbieta Smułkowa
4-20.09.2002
Szkoła
Prawa Rzymskiego, Warszawa
Kierownik sesji: Prof. dr hab. Witold Wołodkiewicz
9-21.09.2002
Małe
narody i grupy etniczne we współczesnej Europie: przykład
Kaszubów, Warszawa - Stężyca
Kierownik sesji: Prof. dr hab. Mariusz Ziółkowski, prof.
dr hab. Józef Borzyszkowski
15-29.09.2002
sesja w Warszawie poświęcona filologii klasycznej "Starożytność
i tradycja klasyczna"
Kierownicy sesji: Prof. Jerzy Styka, dr Robert A. Sucharski
19-28.10.2002
Trzecia sesja "Filozofia Nauki" (Lwów)
Kierownik Sesji: Prof. Jacek Jadacki
3-16.11.2002
"Granice i czynniki integracji kulturalnej. Przykład Śląska".
Problematyka tożsamości narodowej w wielokulturowym środowisku na przykładzie Śląska.
8-12.11.2002
sesja robocza w Warszawie - translatorium
Kierownicy sesji: Aleksandra Hnatiuk, Adam Pomorski
19-31.01.2003
Językoznawstwo: Korpus tekstów
w badaniach leksykograficznych (Warszawa)
3.02 – 8.03.2003
16.02 – 8.03.2003Dawne dzieje Rzeczypospolitej:
XV- XIX wiek: EDUKACJA (Warszawa)
Cz. I Kierownik - prof. N. Jakowenko termin 3.II – 8.III.2003 r.
Cz. II Kierownik – prof. A. Poppe – termin 16.02 – 8.03.2003 r.
10-21.03. 2003
Teatrologia (Warszawa), Historia i Teoria Dramatu i Teatru
24.02 – 7.03.2003
sesja AAL : Narody i państwa
– mit początku (Gniezno), 24 lutego – 7 marca 2003
10-21.03.2003
sesja w Warszawie
"MAŁE NARODY I GRUPY ETNICZNE - TATARZY KRYMSCY"
Celem sesji jest przestawienie stanu badań na Tatarami
Krymskimi w dziedzinach językoznawstwa, historii, historii sztuki
i literatury prowadzonych w Polsce oraz w krajach Europy Wschodniej,
a także źródeł historycznych dostępnych w Polsce, dzięki serii wykładów
i warsztatów prowadzonych przez najwybitniejszych specjalistów z
tej dziedziny.
Maj
11-31.05.2003 (Warszawa)
1-3.06.2003 (Lwów)
11-31.05.2003
25.05/15.06.2003
1. Filologia klasyczna (Warszawa-Lwów)
2. Pogranicze (Warszawa - Polesie)
3. Translatorium (Warszawa)
Sierpień
4-28.08.2003
Język, kultura i literatura polska, Cieszyn
Wrzesień
14-29.09.2003
7-30.09.2003
1. Prawo rzymskie (Warszawa)
2. Filologia klasyczna (Warszawa, Lwów)
Październik
8-11.10.2003
13-15.10.2003
21-28.10.2003
Sesja "Retoryka"
Kazimierz
Warszawa
Sienkiewicz jako składnik tożsamości narodowej. Z kim i przeciw komu? (Warszawa-Kiejdany)
Listopad
03-17.11.2003
11-27.11.2003
22.11-02.12.2003
Historia, język i kultura Białorusi: pomiędzy tradycja a uniwersalizmem (Mińsk)
Żydzi w Europie środkowo-Wschodniej w XVIII-XX wieku (Warszawa)
czwart sesja "Filozofia nauki" (Warszawa) Program, Program - wersja .zip
Grudzień
03-13.12.2003
AAL/MSH Tożsamość narodowa, europejska, lokalna (Warszawa)
Styczeń
18-31.01.2004
Korpus tekstów w badaniach leksykograficznych (Warszawa)
Luty
16.02-13.03.2004
Antyk i tradycja klasyczna - recepcja kultury antycznej (Warszawa)
Marzec
14-27.03.2004
AAL/MSH Tożsamość miast (Wrocław)
Kwiecień
14-23.04.2004
19-30.04.2004
Dialektologia polska i ukraińska (Warszawa)
Seminarium "Tragedie Szekspira" (Warszawa)
Czerwiec
31.05-19.06.2004
Filologia klasyczna (Warszawa)
Translatorium (Lwów)
Lipiec
20.06-10.07.2004
Pogranicze białorusko-rosyjskie (Warszawa - Gorki k. Mohylewa)
7-11.07.2004
Ukraińska Lektura Sienkiewicza, kontynuacja sesji "Sienkiewicz jako składnik tożsamości narodowej. Z kim i przeciw komu?" (Ukraina: Łuck, Zbaraż, Beresteczko)
Wrzesień
5-18.09.2004
Prawo rzymskie (Warszawa)
Październik
4-13.10.2004
Dialektologia (Warszawa)
17-27.10.2004
Małe narody i grupy etniczne - Tatarzy (Supraśl)
Listopad
14-21.11.2004
Piąta sesja "Filozofia Nauki" (Lwów)
Wiosna 2005
Do końca 2005 roku zorganizowanych
zostanie co najmniej 25 sesji. Program jest wspierany przez OSI HESP, Christian
A. Johnson Endeavor Foundation, Fundację Batorego i innych sponsorów.
• Tradycje kultury grecko-rzymskiej i bizantyńskiej w Europie Środkowej i Wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem wspólnego dziedzictwa
• Teoria literatury. Filologia polska. Filologia ukraińska. Filologia białoruska. Inne filologie regionu
• Językoznawstwo: polskie, ukraińskie, białoruskie. Elementy językoznawstwa litewskiego. Studia komparatywne i kontrastywne w językoznawstwie słowiańskim
• Filologia klasyczna
• Archiwistyka i krytyka tekstu
• Historia regionu w wiekach XVI-XX (narody, państwa, kościoły, mniejszości narodowe, regionalny i religijny pluralizm; katolicyzm, prawosławie, protestantyzm, judaizm)
• Historia sztuki
• Etnografia regionu, wiedza o kulturze z elementami filozofii
• Lektoraty: greki, łaciny, polskiego, ukraińskiego, białoruskiego, angielskiego i innych języków
• Paleografia
• Kursy komputerowe
• Studia regionalne
• Inne zagadnienia - na prośbę uczestników
Adres dla kandydatów:
Tel.: (+48 22) 828 02 84;
Tel, fax: 828 28 75
e-mail:
obta@obta.uw.edu.pl